Apakah itu Power Chipset dan Power Jack

Chipset

Chipset adalah kumpulan mikrocip yang direka untuk bekerja sebagai satu unit dalam melaksanakan satu atau lebih fungsi yang berkaitan. Secara umumnya, chipset ni ibarat macam otak dalam sesebuah komputer.




Chipset ini adalah terletak pada motherboard/mainboard. Ianya akan mengawal setiap pergerakan dalam sistem komputer dalam motherboard.


Power Jack

Power Jack adalah sebuah port dimana tempat untuk mengalirkan arus elektrik untuk menghidupkan sesebuah laptop. Jika power jack sesebuah laptop rosak, maka arus elektrik tidak dapat dialirkan ke motherboard dan seterusnya akan menyebabkan laptop anda tidak berfungsi.




Power jack terletak pada motherboard. Setiap laptop akan mempunyai perbezaan di mana terletaknya power jack kerana ianya akan mengikut design sesebuah motherboard laptop.



Secara umumnya, power jack ini dapat memberikan aliran tenaga kepada chipset yang seterusnya akan memberi arahan kepada motherboard untuk menjalankan sesuatu fungsi. Aliran arus biasanya akan dibawa oleh power adapter charger yang disambungkan terus ke power jack.



artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang chipset, power jack, chipset motherboard, chipset laptop, power jack laptop, power chipset, dc power jack, laptop power jack, motherboard chipset, motherboard, ok computer solution


Jika anda merasakan artikel ini bagus dan boleh dikongsi dengan rakan anda, berkongsilah melalui facebook, e mel atau twitter Percayalah jika anda memberi satu kebaikan kepada orang lain 10 kebaikan akan kembali kepada anda.

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS