[ Cara Mengelakkan Kos Berlebihan Membaiki Laptop ]


[ Nak Jimat Kos membaiki Laptop ]

hari ini OK Computer Solution Taiping ingin berkongsi dengan pengguna2 laptop di dunia cara bagai mana nk simpan laptop dgn betul kerana ramai pengguna laptop menyimpan laptop dengan cara yang salah di dalam bag.

memang ramai antara pengguna ambil mudah tentang perkara ini, tahukan anda kesilapan ini 
menyebabkan azab yang berat kepada anda. dan penyesalan yang anda tak dapat terima sampai mati.
Tahukah anda cara yang salah menyimpan adapter boleh menyebabkan screen laptop anda PECAH..
x percaya tgk video dan artikel di bawah ini..
>>>CLICK link ini
http://gudangadapterlaptop.blogspot.com/2014/01/cara-menyimpan-adapter-di-dalam-bag.html
















Repair Iconia Tab Acer Screen


Ciri-ciri Iconia Tab Acer A500

Tablet Iconia Tab Acer A500 ini adalah berasaskan Android 3.0 Honeycomb. Ianya mempunyai cip pemprosesan 1GHz Tegra 2 dwi-teras dan kapasiti RAM 1GB. Selain itu, Iconia Tab A500 ini juga mempunyai kapasiti simpanan data 32-64 GB. Skrinnya bersaiz 10.1" serta kamera belakang 2 megapixel dan juga kamera hadapan 5 megapixel.




Skrin retak

Baru-baru ni kami ada menerima tablet Iconia Tab Acer. Skrinnya retak habis..dan ada juga yang hampir nak hancur di sebelah sisi skrin. seram jugak la dibuatnya...nak pegang pun risau sebab takut pecah terus skrinnya..Tapi nasib baik tuan punya tab acer ni berjumpa dengan pakar skrin yang betul.

Penyelesaian

Siapa lagi pakar skrin kalau bukan Ok Computer Solution..So tuan punya tab ini telah pun berjumpa dengan kami untuk menyelesaikan masalah skrin tabnya..Dengan besar hatinya, kami pun membantu menyelesaikan masalah skrin tab acer ini.





artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang repair acer iconia tab, acer iconia tab, acer iconia tab a500, acer tab, iconia tab, repair screen, repair screen acer, acer iconia, acer notebook, acer aspire one, acer laptop, ok computer solution, iconia tab a500

Jika anda merasakan artikel ini bagus dan boleh dikongsi dengan rakan anda, berkongsilah melalui facebook, e mel atau twitter Percayalah jika anda memberi satu kebaikan kepada orang lain 10 kebaikan akan kembali kepada anda.









Memang sudah menjadi kebiasaan pengguna laptop, asal nak guna laptop je mesti nak kena ada makanan atau minuman dekat sebelah, lagi-lagi kalau tengah layan 'movie', peh, memang layan habis... Tapi tahukah, sebenarnya anda sedang memperjudikan nasib motherboard laptop anda!




Umum mengetahui akibat air tertumpah atau terkena motherboard kerana peluang untuk baik pulih adalah amat tipis. Dan amat bertuah bagi pengguna laptop yang mana pernah mengalami masalah seperti ini kemudian boleh gunakan semula laptop seperti biasa.

Di sini kami ingin kongsikan dengan anda apakah yang perlu dilakukan apabila laptop anda terkena air :

1) Off kan dulu laptop

Mungkin naluri keghairahan anda sangat kuat untuk menguji dulu laptop anda samada masih boleh on atau tak, namun kebiasaannya ia tidak akan bertahan lama, setelah beberapa ketika, laptop anda akan off juga, kami sarankan agar anda off kan dulu laptop yang dah termasuk / tertumpah air.

2) Tanggalkan komponen laptop

Lepas dah off kan laptop, tanggalkan adapter charger dan bateri laptop supaya tiada aliran kuasa elektrik sampai terus ke motherboard. Kemudian anda boleh terus buka komponen-komponen yang lain sehingga tinggal motherboard laptop sahaja. (Bagi mereka yang dah biasa buat sahaja, kalau anda tak berani nak buka, boleh hantar terus kepada yang pakar).



3) Sedut keluar cecair

Jika anda ada pembersih vakum dengan penyedut muncung kecil, boleh digunakan untuk menyedut cecair terutama pada lubang tertentu seperti lubang power jack, usb port dan lain-lain. Kalau takda pembersih vakum, anda boleh buat secara manual, caranya adalah sediakan mangkuk kecil di sebelah anda, kemudian sedut pada lubang-lubang yang dimasuki air tersebut. Ingat, lepas anda menyedut, pastikan anda meludah ke dalam mangkuk kecil tadi bagi mengelakkan tertelan sebarang jenis bahan kimia mekanikal dari motherboard laptop anda.

4) Keringkan motherboard

Taburkan semangkuk beras nasi ke atas motherboard laptop anda. Biarkan selama 48 jam. Jangan sesekali menggunakan pengering rambut, kerana ia akan merosakkan chip ic dalam motherboard. Kalau nak gunakan kain atau tisu, pastikan tiada sebarang benang yang terlekat pada motherboard, dikhuatiri motherboard laptop anda shock selepas anda on semula laptop.

5) On semula laptop

Bersihkan motherboard dari beras nasi yang ditabur sebelum ini, jika masih terdapat wap-wap air, keringkan terus dengan kain bersih. Dengan memasukkan kapas pengorek telinga dalam lubang-lubang seperti power jack dan usb port, dapat membantu mengukur jumlah lembapan yang masih tinggal. Jika masih kelihatan basah, boleh masukkan beberapa beras nasi ke dalam lubang tadi, kemudian biarkan dalam sehari lagi. Jika betul-betul sudah kering, anda boleh pasang semula laptop anda dan cuba on kan. Jika masih berfungsi, alhamdulillah. Jika tidak, anda boleh menghantar laptop ke kedai komputer.

Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang water damaged, laptop masuk air, water damage, laptop water damage, water damage repair, laptop water damage repair, water damage laptop, laptop terkena air, ok, ok computer, computer solution, ok computer solution

Hubungi kami seperti di bawah 

SMS/ Whatsapp / CALL (24 jam mesti balas)

012 365 3285 
018 206 6200 
03 7731 6761  (9 pagi - 7 petang)

Emel di 
info@okcomputersolution.net

PM di Facebook kami klik link di bawah
https://www.facebook.com/messages/OKComputerSolution

Alamat di

PG 39 Perdana Shopping Center
Jalan PJU 8/1
Damansara Perdana
47820 Petaling Jaya, Selangor.

Buka 9pagi hingga 6 petang

Tiada Masa? Sibuk? Mahu kami datang Pick UP?

Jika tidak ada masa ke tempat kami, kami juga boleh datang ke rumah atau pejabat anda untuk

Pick UP / Repair / Deliver

Jika anda merasakan artikel ini bagus dan boleh dikongsi dengan rakan anda, berkongsilah melalui facebook, e mel atau twitter Percayalah jika anda memberi satu kebaikan kepada orang lain 10 kebaikan akan kembali kepada anda.

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS