Jenis-jenis Virus


Virus komputer adalah sebuah istilah umum untuk menggambarkan segala jenis serangan terhadap komputer.
Elakkan komputer anda dari serangan virus ini!!

Virus merupakan sebuah program yang ditulis dengan tujuan untuk memasuki komputer tanpa pengetahuan atau kebenaran pengguna. Ia digunakan kerana virus akan bercantum kepada fail atau sektor boot dan menggandakan dirinya untuk merebakkan jangkitan. Virus ini  terdapat dalam pelbagai jenis.  Ia juga boleh dikategorikan dari cara kerjanya.


Contoh virus yang sering menyerang komputer pengguna ialah seperti worm. Worm merupakan lubang keamanan atau celah kelemahan pada komputer kita. Cara virus ini menyerang ialah dengan menduplikatkan dirinya pada hard disk dan membuat sumber daya komputer (hard disk) menjadi penuh. Selain itu, virus trojan juga sangat bahaya. Ia adalah sebuah program yang memungkinkan komputer kita di kontrol oleh orang lain melalui jaringan internet. Antara kesan-kesan yang dialami oleh komputer akibat daripada virus worm dan trojan ialah skrin komputer akan memaparkan mesej yang tidak biasa kelihatan, muzik atau bunyi yang pelik akan dimainkan secara rawak. Virus ini juga boleh menyebabkan memori yang ditunjuk kurang dari yang sepatutnya, program atau fail yang sedia ada akan hilang dan yang paling penting ia menyebabkan fail dalam komputer rosak. Selain daripada virus worm dan trojan, spyware juga turut memainkan peranannya. Spyware merupakan program yang dipasang dalam komputer anda samada dengan kebenaran ataupun tidak kerana ia mampu melakukan proses tertentu secara terselindung. Kesan dari virus spyware ini boleh menyebabkan pertambahan bilangan spam atau lebih dikenali dengan nama 'adware'.


Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang virus komputer, jenis virus, jenis-jenis virus, jenis virus komputer, virus, contoh virus komputer, apakah virus komputer, definisi virus komputer, computer virus, ok computer solution, computer solution shah alam, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam, repair laptop shah alam, pickup and delivery service, pickup and delivery, delivery service.

Untuk Urusan Boleh Call Kami 24 Jam, setiap hari dan sepanjang tahun


Solihin - Pengurus Pusat

012 3653285

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS