PERBEZAAN UEFI DAN LEGACY | REPAIR LAPTOP MELAKA

Artikel kali ini, kedai repair laptop melaka ingin berkongsi dengan anda berkenaaan apa itu legacy dan Uefi.

Pada anda yang ingin mengambil tahu serba sedikit berkenaan Legacy dan Uefi, artikel ini sesuai untuk anda.




LEGACY Vs UEFI

Legacy VS UEFI


APA ITU BIOS???

Masih ramai lagi yang tidak tahu apa itu BIOS kan? BIOS bermaksud " Basic Input Output System". Pada  BIOS pada asasnya adalah perisian yang dibina ke dalam motherboard yang membolehkan anda mengubah system tertentu seperti boot order dan masa dan tarikh, atau membolehkan atau melumpuhkan ciri-ciri tertentu seperti virtual CPU. Layar BIOS lama biasanya biru dengan menu yang menggunakan papan kekunci. Tidak dapat menggunakan tetikus dan amat sukar bagi kebanyakan orang, dan juga skrin BIOS tidak berskala baik untuk memaparkan resolusi yang tinggi. Tetapi BIOS cukup baik, jadi pengeluar terus menggunakannya dengan baik pada tahun 2000 sebelum perkakasan dan perisian yang lebih baru mula menunjukkan bahawa BIOS tradisional tidak digunakan lagi. BIOS sebenarnya adalah perisian terakhir 16 bit, dengan kebanyakan yang lain bergerak ke 32-bit dan kemudian 64-bit.


BIOS

LEGACY???

BIOS adalah firmware generasi terdahulu yang di tugas kan untuk mengenal hardware pada saat booting (POST), ketika komputer kita di hidupkan maka akan terjadi proses booting. BIOS ini lah yang mengawal proses booting tersebut generasi baru dari BIOS adalah UEFI.


Ketika anda menggunakan UEFI mode pasti ada menggunakan boot mode, ingin pakai UEFI atau Legacy support. Legacy BIOS bermaksud anda boleh menetapkan mengaktifkan filter dari BIOS agar sistem operation yang belum support UEFI untuk diinstall sebelum dibaca oleh UEFI.
PERBEZAAN UEFI

UEFI???
UEFI, (U nified E xtensible F irmware nterface), mempunyai interface yang bagus. UEFI mempunyai ciri-ciri baru seperti keupayaan untuk menggunakan HDD dan partition lebih besar daripada 2 TB (lebih banyak ), antara paparan dihadapn menggunakan  grafik (GUI) dengan sokongan untuk menggunakan mouse dan amat mudah untuk digunakan. Walaupun UEFI amat berbeza daripada BIOS Legacy, ia sering dirujuk sebagai "UEFI BIOS" atau hanya "BIOS" kerana kedua-duanya memberikan tujuan yang sama. BIOS kini sering dirujuk sebagai "Legacy BIOS" atau "Legacy OpROM (Pilihan ROM)" untuk membezakannya. Kebanyakan motherboard terdapat di pasaran banyak menggunakan  BIOS Legacy atau UEFI. 
=====================================================================

> TAK TAU NAK REPAIR LAPTOP KAT MELAKA ?

> LAPTOP SLOW  ?


Anda boleh hubungi OKCS Melaka :-

06-2400100 / 0186614745 ( Whatapps Pun boleh )

Lokasi OKCS MELAKA : -



Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS