Perbezaan RAM DDR1, DDR2, DDR3



Terdapat beberapa perbezaan antara RAM berjenis DDR1, DDR2 dan DDR3 termasuk dari bentuk fizikalnya (boleh rujuk gambar di atas). Selain itu, setiap jenis RAM ini mempunyai kelajuan proses / frekuensi penghantaran data yang berbeza. Perbezaan fizikal antara jenis memori pada DDR1 dengan DDR2 jenis pertama adalah jenis cip memori yang digunakan. Dalam jenis memori DDR1, cip memori (IC) yang digunakan di atas papan adalah modul memori TSOP jenis (Nipis Kecil Panjang). Jarang memori model DDR1 yang menggunakan cip memori jenis BGA.

Dalam DDR2, jenis cip memori yang digunakan adalah jenis BGA (Ball Grid Away). Tidak seperti cip memori TSOP, kaki jenis BGA tidak dapat dilihat dengan mata kerana ia terletak di bawah cip yang dimasukkan ke dalam tembaga memori. DDR3 sama seperti DDR2.

DDR1 - 100mhz (DDR 200 atau PC-1600), DDR 400 (PC-3200)
DDR2 - Pengeluaran RAM ini dimulai dengan 400mhz, 667mhz, 800mhz dan lain-lain
DDR3 - 1033mhz, 1333mhz, 1600mhz dan lain-lain


DDR 3 juga dicipta untuk tidak menggunakan banyak kuasa apabila 'idle' ataupun membuat sesuatu kerja yang ringan seperti menggunakan Microsoft Word dan sebagainya. Jadi bila banyak digunakan seperti bermain games, membuat kerja design dengan menggunakan software yang berat seperti Adobe Photoshop dan lain-lain barulah RAM ini akan gunakan kuasa yang banyak tak seperti RAM jenis lain.

Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang tips penjagaan laptop, tips penjagaan komputer, ram, ram laptop, ok, ok computer, computer solution, ok computer solution, ok computer solution shah alam, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam, pickup and delivery, pickup and delivery services, delivery service

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS