Mac Os X EL Capitan dan Kelebihannya


Perlancaran utama yang Kedua belas dari Apple, OS X El Capitan sekarang sudah secara rasmi. Seperti biasa, versi baru sistem pengendalian Apple ialah satu muat turun datang dengan sekumpulan ciri baru.
El Capitan telah dikenal pasti lebih menguntungkan hasil dari program pengujian beta awam untuk mengenal pasti dan menyelesaikan secara meluas masalah pepijat ("BUG") sebelum memasuki aliran utama dan dilancarkan untuk penggunaan ramai, jadi selagi Mac anda serasi, tiada sebab untuk tidak menukar kepada OS yang lebih baik iaitu Mac OSX El Capitan hari ini juga !


Sekiranya anda pengguna Yosemite, dan anda memiliki peranti seperti yang berikut:

  • iMac (Mid-2007 atau lebih baru)
  • Mac Air (Late-2008 atau lebih baru)
  • MacBook (Late 2008 Aluminum, atau Early 2009 atau lebih baru)
  • Mac Mini (Early-2009 atau lebih baru)
  • MacBook Pro (Mid/Late 2007 atau lebih baru)
  • Mac Pro (Awal 2008 atau lebih baru)
Anda boleh hubungi kami untuk penukaran OSX Yosemite kepada OSX El Capitan .


JADI APAKAH KELEBIHAN/TIPS DI MAC OS X EL CAPITAN?




Terlalu banyak kelebihan yang dapat diperoleh dengan Mac Os X El Capitan. Sekarang, mari kita melihat apakah kelebihan Mac Os X El Capitan dan penghalusan penggunaan OS yang membenarkan anda melakukan lebih banyak perkara dengan Mac anda. Setelah meniliti dengan versi terbaru Mac OS X El Capitan , di sini ialah beberapa tip-tip El Capitan, helah dan ciri yang kami fikir anda perlu tahu :



1) SPOTLIGHT : BUKAN SEKADAR UNTUK MELANCARKAN APLIKASI



Jika anda belum mengetahuinya, Satu jalan pintas papan kekunci yang setiap pengguna Mac perlu tahu ialah yang memulakan Spotlight: ⌘ + Ruang (Command + Space). Apabila anda menekan dua kekunci ini serentak, sebuah kotak terapung akan muncul di tengah skrin anda; kotak tersebut ialah Spotlight. Fungsi terasnya adalah untuk menyediakan tempat pelancaran cepat untuk applikasi, serta semua yang ada di Mac anda. Anda boleh terus mula menaip dengan ringkas dan mendapat hasil penukaran matawang hanya menggunakan Spotlight di Os X El Capitan anda, anda juga boleh mencari dan menyemak laman web dari sejarah Safari anda dan mesej dalam mel anda.



Malah ia sebenarnya mampu melakukan lebih banyak lagi untuk anda. Spotlight boleh memeriksa mata wang untuk anda, tanpa perlu pergi mencari di laman web lain. Anda cuma perlu menekan ⌘ + SpaceBar untuk applikasi Spotlight, dan mula taip unit anda ingin menukar. Anda ingin melihat berapa dolar untuk sesuatu barangan? Hanya taip Jumlah USD, dan Spotlight akan memberi anda nilai mata wang dalam dolar Kanada, yen Jepun, euro Eropah, dan banyak lagi walaupun anda boleh dengan bandingkan dengan jelas antara dua sistem wang dengan menggunakan penukaran mata wang (150USD dalam JPY, dan lain-lain).

Fungsinya bukan sekadar itu sahaja; Spotlight mempunyai pelbagai unit. Sama ada jarak, jumlah, atau suhu, Spotlight akan menukarnya untuk anda. Anda juga boleh guna ia menyelesaikan masalah matematik mudah tanpa perlu memulakan Calculator.app.




Spotlight kini turut kembali dengan lebih banyak keputusan yang tepat dari biasa. Terima kasih kepada aksesnya kepada lebih banyak sumber data dan boleh memberi butiran segera seperti skor sukan, penukaran stok ("Stock Exchange"), cuaca dan lebih banyak. Video Internet juga boleh didapati dari dalam tetingkap Spotlight, manakala sumber dalam talian seperti Bing and Wikipedia turut dipamerkan sepenuhnya.



2) Menambah Event dan Kenalan dari dalam Email








Berita baik bagi anda yang menggunakan email ! Apple kini telah menambah fungsi di applikasi Mail di OS X El Capitan. Aplikasi Mail di EL Capitan lebih pintar daripada yang sedia ada di Yosemite: ia boleh membaca secara terus Nama dan Acara ("Event") dalam pesanan anda dan dengan automatik menambah mereka kepada Contacts anda atau aplikasi Calendar seperti dikehendaki. Anda tidak perlu menukar ciri-ciri ini di applikasi, hanya dengan klik di butang "Add" yang muncul di atas emel atau membuka menu timbul di sebelah maklumat yang sedang dibincangkan; jika anda tidak mahu menambah ia kepada aplikasi lain anda (seperti calendar atau contacts),anda hanya perlu mengabaikannya. 





Lebih mengujakan lagi adalah, Aplikasi Mail yang didatangkan bersama El Capitan juga menawarkan bantuan baru untuk gerak isyarat ("gesture") untuk membantu anda menguasai cara anda menyemak inbox anda lebih cepat dari biasa sebelum ini. Dengan dua jari anda leret di trackpad anda boleh menandakan mesej seperti yang sudah dibaca atau belum dibaca (leret ke kanan) atau memadamkan email anda (leret ke kiri). Satu lagi ciri baru amat berguna ialah keupayaan meminimakan draf mengirim e-mel dengan satu klik butang kuning — ia bererti anda boleh kembali semula kepada inbox anda dalam aplikasi Mail tanpa perlu meninggalkan e-mel anda kini sedang mengarang.


3) Safari : Ubah mengikut kesesuaian anda




Beberapa pengalaman melayari internet yang mengecewakan apabila laman web mempunyai audio bising keluar dari tetingkap yang tidak dapat dikenalpasti mana-mana dalam tetingkap Safari anda, tetapi Safari edisi El Capitan dapat membantu anda untuk menyelesaikan masalah bunyi bising dengan meletakkan ikon penutur kecil di tab yang mengeluarkan bunyi. Malah anda boleh klik di ikon ini untuk membisukan tab, jadi anda boleh meneruskan melayari internet tanpa mana-mana gangguan bunyi lagi. Anda juga akan melihat ikon speaker dalam bar alamat: anda boleh klik untuk menentukan samada untuk membisukan tab semasa (jika ia sedang bermain audio) atau membisukan semua tab latar belakang (jika ia tidak bermain sebarang audio).



Adakah anda tahu pelayar Jaringan Apple iaitu Safari mempunyai Reader View yang mampu membuang keluar pengiklanan dan gangguan lain dari satu muka surat Safari jadi anda boleh fokus pada teks? Ciri ini boleh diakses dengan klik di ikon garis lintang bagi sebelah kiri bar alamat. Ini bukanlah ciri baru dalam El Capitan, tetapi apa yang terkini ialah cara anda boleh ubah pandangan ini mengikut kesusaian anda: klik pada ikon Aa di hujung kanan bar alamat apabila dalam Reader View mengubah Fon tulisan, warna dan saiz teks seperti dikehendaki.

4) Arahan dari hujung jari



Antara tips yang anda perlu tahu dengan Mac OS X EL Capitan ialah, ia menyediakan kemudahan untuk anda memberikan arahan kepada Mac anda dengan Jalan Pintas ("Shortcut") yang disediakan lebih banyak. Berikut antara Shortcut asas yang berguna perlu anda ketahui :


  •  + R - Membuka item terpilih dalam tingkap Finder baru.
  •  + I - Tetingkap Maklumat kelihatan untuk item terpilih.
  •  +  + > - Mendedah/Sembunyi fail tersembunyi dalam dialog
  •  + F - kursor bergegas Mencari medan teks
  • / atau ~ - Buka satu Pergi Ke Folder dialog.
  •  + D - memilih ~/fail Desktop sebagai sebuah destinasi
  •  +  + L - memilih ~/Fail download sebagai sebuah destinasi

SCREEN CAPTURE/SCREEN GRAB


  • ++3 Screen Capture dan simpan sebagai sebuah fail
  • +ctrl++3 Screen Capture keseluruhan skrin dan salin kepada Clipboard
  • ++4 Screen Capture dengan mengheret sesuatu kawasan dan simpan sebagai sebuah fail
  • +ctrl++4 Screen Capture dengan mengheret kawasan dan salinan kepada Clipboard
  • ++4 kemudian Spacebar Screen Capture sesebuah tetingkap, menu, ikon Desktop, atau bar menu dan simpan sebagai sebuah fail
  • +ctrl++4 kemudian SpaceBar Screen Capture sesebuah tetingkap, menu, ikon Desktop, atau bar menu dan salinan kepada Clipboard
  • Satu lagi muslihat berguna adalah untuk menekan Spacebar ketika melukis kawasan Screen Capture tempat semulanya.
  • Tekan esc ketika Screen Capture satu kawasan atau tingkap untuk keluar mod penangkapan.
  •  + . atau esc - Membatalkan dan menutup tetingkap dialog

Semoga Perkongsian Tips ini berguna untuk anda




Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS