PERBEZAAN TYPE C

TIDAK RAMAI LAGI TAHU APA ITU USB TYPE C??

APA FUNGSI USB TYPE C DAN APA KELEBIHAN USB TYPE C??

ADAKAH LAJU USB TYPE C INI??

ARTIKAL KALI INI ADMIN AKAN TERANG KAN APA ITU USB TYPE C DAN FUNCSI-FUNGSI USB TYPE C.



usb_type_c





USB merupakan singkatan dari Universal Serial Bus. Sebuah cable serial yang digunakan untuk tranfer data antara dua perangkap dengan fungsi universal. USB diperkenalkan dan digunakan sejak tahun 1994. 


APA ITU USB TYPE-C

USB Type C adalah sebuah USB yang terbaru dan amat cangih pada saat ini. USB Type C ini di sebut USB versi 3.1, 3.2 yang merupakan versi yang terbaru dari sebelum ini 2.0 dan 3.0. USB Type C mula diperkenalkan pada tahun 2015 yang digunakan pada komputer dan alat elektronik. 


pin_type_c
Pin USB Type C

USB Type C berbentuk simetrik. Bentuknya yang kecil membuat kita mudah untuk menggunakannya, tanpa kita risau terbalik posisinya unutk digunakan. Berbeza dengan USB yang sebelum ini antara kedua pemukan tidak sama bentuk. Bagi ukuran USB Type C 2.3mm dan jumlah pin didalamnya 24.


KELAJUAN USB TYPE C


1) Arus Mengecas -12W-100W

speed_type_c
Speed USB Type C

Kable USB Type C mampu membekalkan kuasa pada pelbagai watt. Walaupon Apple tidak mendedahkan spesifikasi melaka secara terbuka, ia sedia maklum. Lightning boleh menghasilkan sehingga 12W kuasa, seperti yang sedia ada oleh pengecas iPad. USB Type C boleh mengalirkan arus sehingga 100 watt, dengan kelajuan pengecasan USC Type C adalah 20V/5A. 


2) Tranfer data -480 Mbps /  10Gbps


data_transfer_rate
Speed Transfer Data 


 Kelajuan untuk tranfer data bergantung kepada stabdrad USB untuk kedua-dua lightning dan USB Type C. Untuk Lighning kelajuan USB 2.0 adalam 480Mbps manakala USB Type C boleh memindahkan data pada kelajuan 10Gps



3) Sokongan Port USB Type C meluas

type_c_device
Device support USB Type C

USB Type C menyokong serentak isyarat video dan aliran kuasa. Ini bermakna ia juga boleh menyambungkan dan menhidupkan peranti Display Port, MHL, dan HDMI. Selain itu USB Type C juga digunakan untuk mengantar signal audio dan menyokong secara meluas.




Kali ini anda semua sudah dapat sedikit info mengenai USB Type C dan kelebihan USB Type C. Lepas ini banyak lagi device yang akan menggunakan USB Type C. 


Semoga info kali ini dapat lebih manfaat.


================================================



> MEMPUNYAI MASALAH LAPTOP?

>TAK TAHU NAK REPAIR LAPTOP SEKITAR MELAKA ?


Anda boleh hubungi OKCS Melaka :-

06-2400101 / 0186614745 ( Whatapps Pun boleh )

Lokasi OKCS MELAKA : -





Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS