POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY 

PADA KALI INI ADMIN AKAN TERANGKAN APA ITU POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY.

RAMAI MASIH TIDAK TAHU POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY YANG TERDAPAT DI PASARAN. POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY YANG TERDAPAT DI PASARAN MEMPUNYAI BELAINAN WALT YANG SESUAI UNTUK DI GUNAKAN PADA DESKTOP ANDA. 

APA ITU POWER SUPPLY 

Power Supply Unit(PSU) adalah salah satu peranti yang terdapat di dalam komputer anda. Dimana ianya berfungsi membekalkan sumber daya elektrik kepada perkakasan komputer dan mengubah arus AC kepada arus DC.

Power Supply juga komponan yang paling penting di dalam sebuah komputer yang lengkap. Power Supply adalah jantung kepada sebuah komputer tanpa power supply komputer tidak dapat dihidupkan.


CARA PENGIRAAN PSU (POWER SUPPLY UNIT)

Pada asasnya Power Supply mempunyai 3 unit iaitu Walt, Voltage dan Amper:-



W= Watt (Watt)
A= Amperage (Ampere, Arus)
V= Voltage (Voltase, Tegangan)
di mana, W = V * A




FUNGSI POWER SUPPLY MENGIKUT JENIS CONNECTOR 

1) ATX power connector 

atx_power_connector
ATX Connector


ATX connector digunakan untuk menyalurkan arus Power Supply  ke motherboard. Untuk motherboard jenis lama banyak menggunakan ATX 20 pin manakala motherboard yang baru semua menggunakan ATX 24 pin. Apa yang kita lihat connector terdiri daripada 2 bahagian. Bahagian yang pertama terdapat 20 pin dan bahagian kerdua terdapat 4 pin. Jika menggunakan motherboard ynag baru anda perlu gabungkan keduanya sekali untuk mendapat 24 pin.


2)  Molex connector

molex_connector
Molex Connector


Molex connector ini banyak digunakan suber tenaga bagi harddisk , cd room, kipas, lampu, dan lain-lain yang menggunakan connector molex. Connector ini mempunyai 4 kabel yang berbeza warna seperti merah hitam dan kuning. 


3) ATX 12V connector

atx_12v_connector
ATX 12V Connector


Connector ini adalah tambahan kepada cpu dan mengirkan 12v. Jenis motherboard baru banyak menggunakanya connector ATX 12V ini.


4) SATA Power connector

sata_power_connector
SATA Power Connector

Connector SATA merupakan jenis yang baru dan juga digunakan pada Hard Disk (HDD) ,Solid drive (SSD) , CD-ROM.



JENIS-JENIS POWER SUPPLY



jenis_power_supply
Power Supply







Power Supply jenis AT ( Advanced Technology ) ::

Adalah Power supply yang memiliki kabel power yang dihubungkan ke motherboard terpisah menjadi dua konektor power (P8 dan P9). ciri dari Power Supply jenis ini adalah di saat mematikan komputer, tidak cukup hanya dengan menjalankan system shutdown, namun kita harus menekan tombol power setelah system shutdown berjalan. Power supply ini digunakan sampai pada era komputer pentium.




Power Supply jenis ATX ( Advanced Technology Extended ) ::

Adalah power supply yang menggunakan 20/24 Pin kabel main power untuk motherboard. jenis ini adalah teknologi power supply yang terbaru pada saat ini. Dimana sistem yang digunakan akan terus menghentikan komputer hanya hanya dengan menekan system shutdown tanpa menekan butang  Power untuk mematikan nya.



Artikal kali ini korang semua sudah serba sikit info yang diperlukan dan korang pon sudah paham itu perbezaan power supply dan cara pengiraan power supply kan.

Semoga apa yang korang baca kali ini dapat maanfaat kepada semua. 



================================================


> TAK TAHU JENIS POWER SUPPLY YANG MANA UNTUK DIPAKAI?

>TAK TAHU NAK REPAIR LAPTOP SEKITAR MELAKA ?


Anda boleh hubungi OKCS Melaka :-

06-2400101 / 0186614745 ( Whatapps Pun boleh )

Lokasi OKCS MELAKA : -




Comments

Popular posts from this blog

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS