Bilakah Waktu Terbaik Saya Servis Laptop?


Apakah itu servis laptop? Ramai yang menganggap servis hanyalah melibatkan proses membuang habuk, betul ke? Pernah tak anda servis laptop sendiri, lepas tu tiba-tiba laptop jadi autoshutdown.. Hmmm pelik bukan? Tapi di sini bukanlah kami nak terangkan kaedah untuk bagaimana servis laptop.

Terlebih dahulu persoalannya kenapa kita perlu servis (buang habuk) dalam laptop? Ini kerana haba panas yang melampau akan menyebabkan motherboard laptop rosak seperti tiada display, tidak boleh on dan lain-lain. Cooling fan juga tidak dapat menghalang perkara ini berlaku jika habuk sudah menebal dalam laptop kita. Berikut merupakan waktu terbaik untuk anda servis laptop :

1) Terjadinya Autoshutdown

Biasanya autoshutdown ni terjadi masa tengah main game atau sedang menggunakan perisian yang berat seperti adobe photoshop dan lain-lain. Tapi ada juga sesetengah kes, bila dah servis pun, perkara sama tetap berulang. Jika hal ini terjadi, cepat-cepatlah bawa laptop anda ke kedai komputer. Dikhuatiri chipset grafik laptop anda dah terbakar yang disebabkan anda lambat servis laptop!

2) Laptop Auto Restart

Antara waktu yang sesuai juga adalah bila menyedari yang laptop anda kerap restart secara sendirinya. Ini terjadi disebabkan oleh laptop anda terlampau panas. Jadi motherboard anda tidak dapat menampung segala gerak kerja. Penyelesaiannya, ia terpaksa restart semula.

3) Cepat panas



Sememangnya laptop kalau digunakan terlalu lama, memang akan jadi panas. Ianya adalah situasi yang biasa bagi semua laptop. Akan tetapi, sangat berbeza kalau laptop anda jadi 'CEPAT PANAS'! Tak sampai 5 minit anda ON laptop, tiba-tiba anda dapat rasakan kepanasan yang amat dasyat (seperti dalam gambar...hehe). Apakah ianya sesuatu yang biasa? Sudah semestinya tidak.

4) Tak pernah servis langsung

Anda akan membahayakan laptop dalam jangka masa panjang. Laptop juga sama seperti kereta, perlu sentiasa diservis dalam waktu berkala seperti 6 bulan sekali. Hal ini dapat mengekalkan ketahanan motherboard laptop anda. Jangan buat-buat terkejut sangat kalau motherboard laptop anda kerap sangat rosak. Ini adalah kerana anda tidak mengambil langkah awal!

Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang laptop service, servis laptop, repair laptop, laptops, laptop repair service, computer service, laptop services, cuci kipas laptop, kipas laptop, cuci laptop, service kipas laptop, ok, ok computer, computer solution, ok computer solution

Hubungi kami seperti di bawah 

SMS/ Whatsapp / CALL (24 jam mesti balas)

012 365 3285 
018 206 6200 
03 7731 6761  

Emel di 
info@okcomputersolution.net

PM di Facebook kami klik link di bawah
https://www.facebook.com/messages/OKComputerSolution

Alamat di


PG 39 Perdana Shopping Center
Jalan PJU 8/1
Damansara Perdana
47820 Petaling Jaya, Selangor.

Buka 9 pagi hingga 9 malam

Tiada Masa? Sibuk? Mahu kami datang Pick UP?

Jika tidak ada masa ke tempat kami, kami juga boleh datang ke rumah atau pejabat anda untuk

Pick UP / Repair / Deliver

Share artikel ini dengan rakan rakan anda dengan gembira!

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS