Bagaimana Cara Virus Menjangkiti Komputer ?

                                  

Terdapat pelbagai cara untuk virus menjangkiti komputer.  Adakah anda tahu bagaimana??

Virus merupakan sebuah  momok yang perlu diwaspadai oleh pengguna agar keadaan komputer sentiasa terjaga dengan baik. Virus juga boleh mencemarkan program dan fail data supaya ia berfungsi dengan pelik, tidak berfungsi langsung atau mengakibatkan kerosakan bila di jalankan. Virus ini dapat menjangkiti komputer dengan pelbagai cara seperti melalui e-mail, download, internet, WiFi (lan, WLAN),  pengiklanan online seperti dengan mengklik pada sesetengah iklan virus dapat menjangkiti kepada komputer.


                                     

Para pembuat virus sebahagian besar memanfaatkan media internet sebagai cara untuk menyebarkan virus buatan mereka dengan tujuan tertentu. Cara ini merupakan salah satu cara yang paling efektif. Internet juga membolehkan para user mengakses data dengan jangkauan seluruh dunia.  Antara cara lain untuk virus menjangkiti komputer ialah melalui e-mail. Ini kerana membuka e-mail sahaja komputer anda boleh di serang virus, spyware atau malware.  Lebih-lebih lagi pada e-mail yang disertakan attachment.  Selain itu, virus juga boleh menjangkiti komputer melalui cara download.


Hal ini berlaku pada sesetengah pengguna yang gemar memuat turun perisian percuma seperti lagu-lagu format mp3 secara percuma, permainan komputer percuma dan lain-lain. Melalui laman web yang menyediakan perkhidmatan download itu juga berkemungkinan besar fail yang di download itu mempunyai spyware dan malware. Ia akan bertambah  bahaya jika hanya mengklik pada sesebuah iklan. Sekarang banyak cara untuk memperkenalkan iklan yang membuat para pengguna teruja dan akan terus mengklik pada iklan tersebut. Berhati-hati. Bukan semua iklan itu benar.  Dengan hanya mengklik sahaja komputer anda dalam bahaya.


Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang bagaimana virus menyerang komputer, cara virus menyerang komputer, cara virus, virus, cara komputer terkena virus, ok computer shah alam, ok computer solution, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam,  repair laptop shah alam, pickup and delivery service, pickup and delivery, delivery service.


Untuk Urusan Boleh Call Kami 24 Jam, setiap hari dan sepanjang tahun


Solihin - Pengurus Pusat

012 3653285


Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS