Kelebihan Menggunakan Kad Grafik (Graphic Card)

Apa itu kad grafik (graphic card)?

Kad grafik (graphic card) adalah kad tambahan (expension card) yang berfungsi untuk memproses dan menghasilkan imej untuk dipaparkan pada peranti output iaitu monitor. Kad grafik dikenali dengan pelbagai nama antaranya kad pemecutan grafik (graphics accelerator card) dan juga adapter grafik (graphics adapter). Pada masa sekarang, kad grafik berbentuk kad tambahan yang didatangkan dalam bentuk PCI-express. Selain tu, ia juga didatangkan dalam bentuk built-in iaitu disertakan bersama dengan motherboard. Kad grafik jenis ini umumnya dipanggil video controller ataupun graphic controller.


Kelebihan kad grafik (graphic card)

Banyak kelebihan bila menggunakan kad grafik sebagai contoh dianggap komponen terpenting yang diperlukan untuk melakukan kerja-kerja berasaskan grafik seperti editing gambar dan video. Selain itu, mereka yang gemar bermain permainan video juga menggunakan kad grafik terutamanya permainan video berbentuk 3D.

Panduan membeli kad grafik (graphic card)

Ada beberapa perkara yang perlu anda tahu sebelum membeli kad grafik yang sesuai, antaranya :

Semak kelajuan Unit Pemprosesan Grafik (GPU)

Berfungsi untuk memproses data grafik. Dianggap otak kepada kad grafik. Dua perkara yang perlu diambil kira ialah kelajuan jam teras (core clock frequency) yang dinyatakan dalam unit megahertz (MHz) dan anda perlu tahu 'pipelines' (penjana laluan) yang dinyatakan dalam unit pixel.

Semakin tinggi kelajuan jam teras dan banyak bilangan 'pipelines', semakin berkuasalah kad grafik tersebut. Kedua-dua elemen ini didarabkan bagi menghasilkan jumlah bayangan yang dijana oleh unit pemprosesan grafik tersebut. Contohnya kad yang mempunyai 8 'pipelines' pada 400MHz adalah lebih baik daripada kad grafik yang mempunyai 4 'pipelines' pada 500MHz.



Semak memori Video

Berfungsi untuk menyimpan data grafik secara sementara sebelum diproses. Dinyatakan dalam unit 'bait'. Semakin besar bilangan 'bait' pada memori video semakin lajulah kad grafik tersebut. Jumlah memori yang tinggi sahaja tidak memadai untuk menghasilkan grafik yang baik. Ianya perlulah diseimbangkan dengan GPU yang berkuasa.



Artikel ni adalah untk mereka yang mencari tentang graphic card, computer graphic card, grafik kad, kad grafik, grafik card, graphics card, fungsi grafik kad, grafik kad pc, graphic cards, fungsi grafik card, ok, ok 
computer, computer solution, ok computer solution, ok computer solution shah alam


Untuk Urusan Boleh Call Kami 24 Jam, setiap hari dan sepanjang tahun


Solihin - Pengurus Pusat

012 3653285

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS