PERBEZAAN SSD NVME M.2 DAN SSD SATA

RAMAI YANG MASIH TAK TAU APA ITU SSD NVME M.2 DAN SSD SATA 2.5 

ARKITEL KALI INI, ADMIN INGIN MENJELASKAN PERBEZAAN ANTARA SSD NVME M.2 DAN SSD SATA 2.5.

PERBEZAAN SSD NVME M.2 DAN SSD SATA 2.5 TIDAKLAH RUMIT UNTUK DIKENALI. SANGAT MUDAH JUGA UNTUK MENGENAL SSD NVME M.2 DAN SSD SATA 2.5. DARI SEGI FIZIKAL SSD NVME M.2 DAN SSD SATA 2.5 SANGAT BERBEZA.










Korang semua mesti sudah tahu apa itu SSD kan. Siapa yang tidak tahu lagi jom baca artikal ini admin akan terangkan satu persatu mengenai SSD SATA 2.5 dan SSD NVME.M2. .




SSD



SSD sebenarnya memiliki fungsi yang sama dengan HDD (Hard Disk Drive) untuk menyimpan data. Walaubagaimanapon SSD adalah inovasi yang terbaru dari teknologi untuk menyimpan data.  SSD juga tidak mempunyai komponen yang bergerak di dalamnya.




TERDAPAT 2 JENIS SSD


Dipasaran sekarang ini terdapat dua jenis SSD interface SATA dan PCIe. Dari segi kelajuan untuk tranfer data adalah berbeza. SSD M.2 lebih laju berbanding dengan SSD sata. 



SSD SATA



ssd_sata
SSD SATA

SATA merupakan interface yang digunakan pada teknologi HDD. Kebanyakan laptop dipasan sudah banyak menggunakan SATA ini untuk menghubungkan motherboard ke HDD/SSD. Sebahagian besar besar pengguna adalah ingin upgrade HDD ke SSD. Dari segi kelajuan SSD SATA boleh mencapai 300-500% daripada HDD SATA.




ssd_sata_speed
Speed SSD sata


SSD M.2



ssd_m.2
SSD M.2


SSD M.2 salah satu SSD yang terbaru yang terdapat pada laptop keluaran 2018/2019. Mempunyai bentuk yang sangat nipis. SSD M.2 juga memiliki kepantasan yang extra berbanding dengan SSD SATA. SSD M.2 boleh dikatakan memang khas untuk orang yang mahu kelajuan sepenuhnya. 



speed_ssd_m.2
Speed SSD M.2


Sekarang korang sudah tahu kan apa kelebihan dan perbezaan SSD kan. Lepas ini korang boleh tukar kepada SSD. Tinggalkan HDD yang lama untuk bagi performance yang lebih lancar lagi. 


Semoga info kali ini dapat lebih manfaat.

================================================



> LAPTOP SLOW MACAM SIPUT PANJAT GUNUNG EVEREST ?

>TAK TAHU NAK REPAIR LAPTOP SEKITAR MELAKA ?


Anda boleh hubungi OKCS Melaka :-

06-2400101 / 0186614745 ( Whatapps Pun boleh )

Lokasi OKCS MELAKA : -






Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS