[ SOLVED ] CUSTOM PC ACER ASPIRE M1641 LAMA TIDAK SERVICE | (SERVICE LAPTOP MELAKA)


[ SOLVED ] CUSTOM PC ACER ASPIRE M1641  LAMA TIDAK SERVICE | (SERVICE LAPTOP MELAKA)




Kedai Service Laptop Melaka menyelesaikan masalah Custom PC ASPIRE M1641.



Artikel ini ditulis untuk menyelesaikan masalah pengguna yang menghadapi masalah Custom PC ACER ASPIRE M1641 sudah lama tidak service.


Masalah yang Encik Muhamad Firdaus sedang hadapi ini ialah mengenai Custom PC ACER ASPIRE M1641 miliknya yang sudah lama tidak service, beliau hendak buat reformat dan juga hendak upgrade RAM di Custom PC-nya.

                                                           
CUSTOM PC
MOTHERBOARD


      
CUSTOM PC
        

Pada keadaan Custom PC ACER ASPIRE M1641 itu lembab loading, beliau hendak membuat kerja pun susah dan mengambil masa yang lama untuk tunggunya loading je, ketika beliau nak buat kerja lain pada masa yang sama pun tidak boleh. Banyak kerjanya tertangguh.


Encik Muhamad Firdaus sangat susah hati dengan masalah yang beliau sedang hadapi selama ini, beliau dapat tahu Kedai Service Laptop Melaka ini pun dari kawannya sendiri kerana kawannya promotkan untuk datang ke Kedai Service Laptop Melaka iaitu OK Computer Solution Melaka kerana beliau beritahu di Kedai Service Laptop Melaka ini service dia sangat baik, cepat dan harganya pun sangat berpatutan dengan kerosakkannya.


Selepas itu, Encik Muhamad Firdaus telah pun tiba di Kedai Service Laptop Melaka iaitu OK Computer Solution Melaka bersama membawa Custom PC Acer ASPIRE M1641 milik kesayangannya untuk membuat repair mengenai masalah yang beliau hadapi selama ini iaitu beliau dah lama tidak service, dan beliau hendak buat reformat dan juga upgrade RAM pada Custom PC nya itu.


Disamping itu, Technician Kedai Service Laptop Melaka iaitu OK Computer Solution Melaka membuat reformat, service dan upgrade RAM di Custom PC ACER ASPIRE M1641 ini milik Encik Muhamad Firdaus.
                 


SEBELUM BUAT REFORMAT

SEMASA KELUAR BIOS

     




SEMASA PILIH PARTITION

SELEPAS REFORMAT

FORMAT👆


SEBELUM SERVICE



 
SEBELUM SERVICE
SEMASA SERVICE


SELEPAS SERVICE
SEMASA SERVICE

SERVICE☝


Disini kami nak sharekan sikit punca masalah jikalau tidak service :
       I.            Motherboard akan rosak
     II.            Processor akan rosak
  III.            Kipas berhabuk



Nak terangkan sedikit pasal RAM

Korang pernah tak tertanya-tanya apa itu RAM?
Macam mana ram berfungsi?
Bila masa perlu untuk upgrade RAM?
Perlu ke tak upgrade RAM?
RAM ke atau benda lain yang perlu ditukar?


Korang kena tau dulu macam mana RAM berfungsi. RAM adalah singkatan bagi Random Access Memory. Sebab apa nama dia Random? Sebab macam tu lah RAM berfungsi. RAM akan membaca data secara Rawak.


Setelah siap service, format, dan upgrade RAM atas Custom PC ASPIRE M1641 milik Encik Muhamad Firdaus ini, Technician Kedai Service Laptop Melaka iaitu OK Computer Solution Melaka membuat checklist dan mengupdatekan kepada Tuan punya Custom PC ASPIRE M1641 ini iaitu Encik Muhamad Firdaus untuk datang mengambilnya supaya beliau boleh gunakan untuk membuat kerjanya.


Alhamdulillah selepas selesai service, format dan upgrade RAM di Custom PC ASPIRE M1641, Encik Muhamad Firdaus dapat beroperasi dengan baik dan seperti biasa.



*Pesanan Sayang*
v Kami nak memberitahu sedikit tips mengenai service. Service lah Laptop/Macbook atau Custom PC, kalau korang tak nak berlaku kerosakan di Laptop/Macbook atau Custom PC korang. Paling kurang buat service setahun sekali untuk mengelakkan kerosakan yang berlaku atas Laptop/Macbook atau Custom PC korang.
v Upgrade RAM So, terlampau banyak sangat multitask mana2 komputer pun akan lambat. That's an issue macam mana korang guna komputer korang, bukan masalah RAM. Tapi kalau korang still suka lanyak komputer korang macam tu, tambah RAM boleh menyelesaikan masalah korang. Mungkin korang boleh tukar sekali Hardisk korang kepada SSD, atau better PCI SSD. Baru laju.




=============================================================



>> CUSTOM PC BOLEH DISERVICE KE ??



>> TAHU KE KORANG HENDAK SERVICE CUSTOM PC DI MANA ?




Jika ada pertanyaan,

Anda boleh hubungi OKCS Melaka :-

06-2400100 / 0186614745 ( 
Whatapps Pun boleh )

Lokasi OKCS MELAKA : -

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS